عمده ترین دلایل خرابی در بیرینگ موتور های الکتریکی مسائل مربوط به تنش های مکانیکی و گرما بوده ولی یکی دیگر از دلایل خرابی بیرینگ که در بیرینگ های نو و در کوتاه مدت نیز اتفاق می افتد، مربوط به جریان الکتریکی فرکانس بالای عبوری از بیرینگ می شود. درایوهای کنترل دور موتور، تولید کننده ولتاژ مد مشترک فرکانس بالا هستند لذا در موتورهای الکتریکی کنترل شده با درایو که سیم پیچ استاتور آنها تحت ولتاژهای فرکانس بالا قرار دارند این پدیده (خرابی بیرینگ ناشی از جریان الکتریکی) بیشتر خود را نشان می دهد. از جمله راه های جلوگیری از بوجود آمدن جریان بیرنگ می توان به استفاده از فیلتر du/dt و فیلترهای ولتاژ مد مشترک در خروجی درایو، طراحی های نو آورانه در اینورترها، استفاده از حلقه های زمین کننده شفت موتور و استفاده از بیرینگ هایی با خاصیت عایقی الکتریکی مثل بیرینگ های سرامیکی اشاره کرد.
هنگامی که ولتاژ مد مشترک در کلاف های سیم پیچ استاتور ظاهر می شود ولتاژی بر روی بدنه استاتور و بدنه روتور القا شده که اختلاف موجود بین آنها باعث ایجاد جریانی گردشی از بدنه استاتور به بدنه روتور می شود. در سر راه جریان مذکور بیرینگ ها وجود دارند که با توجه به مقدار اختلاف پتانسیل موجود در دو سمت بیرینگ، از آنها جریان عبور می کند.
بیرینگ ها اغلب به صورت امپدانسی غیرخطی و مختلط در مدل موتور نمایش داده می شوند. اما به صورت ساده، در حالت ایستا و یا در سرعت های زیر ۱۰۰ دور بر دقیقه، لایه روانکار موجود در بیرنگ (روغن یا گریس) در حد نانو متر ضخامت داشته و در صورت وجود ولتاژ در دو سر بیرینگ الکترون ها به آسانی با توجه به پدیده تونلی در مکانیک کوانتوم از آن عبور می کنند و لذا در این حالت بیرینگ، امپدانسی اهمی از خود نشان می دهد. اما در سرعت های بالای ۱۰۰ دور بر دقیقه به خاطر پدیده هیدرودینامیکی، لایه روانکار بیرینگ دارای ضخامتی حدود ۱۰۰ برابر حالت قبلی شده و ضخامت آن به حدود میکرو متر افزایش می یابد و تا حدودی خاصیت عایقی به خود می گیرد و در صورت حضور ولتاژ در دو سر بیرینگ، شبیه به خازن عمل می کند.
جریان نشتی موجود در محل بیرینگ معمولا به صورت تخلیه خازنی (ناشی از غلبه ولتاژ بیرینگ بر سد ولتاژی شکست عایقی مواد روانکار بیرینگ) بوده که با آرک های کوچک، تخلیه سریع انرژی و ایجاد گرما همراه است. این پدیده که حالت کنترل شده و مفید آن در صنایع ماشین کاری به روش تخلیه الکتریکی (EDM – Electrical Discharge Machining) یا ماشین کاری اسپارک معروف بوده و کاربردهای فراوانی دارد، در این مورد باعث آسیب رساندن به بیرینگ و متعلقات آن شده که در تصاویر زیر اثرات مخرب ناشی از این پدیده آشکار است.